chrisnaarsantiago.reismee.nl

Er komt een boek

Zoals de titel van dit artikel al aangeeft krijgen jullie allemaal je zin. Al tijdens mijn tocht naar Santiago en ook nadat ik ben teruggekeerd, nu alweer meer dan zeven weken geleden, heb ik zoveel reacties gehad dat ik er eigenlijk niet meer omheen kan.

Deze reacties waren altijd positief. Dat was erg leuk. Maar ook heel vaak leken het wel hints. En deze waren altijd erg duidelijk geformuleerd: Ga je nu ook een boek schrijven? Wanneer komt je boek uit? Is het nu echt zoveel werk om er ook een boek van te maken? Leuk dat je nu al zoveel hebt geschreven; nu is het boek zeker zo klaar? En nog meer van dit soort verwachtingsvolle vragen en suggesties.

Dus heb ik afgelopen periode besteed om me te oriĆ«nteren op de schrijvers -, uitgevers - en boekenmarkt. Ik heb gesprekken gevoerd met mensen uit de boekhandel en met bekenden, die al eens een boek hebben geschreven en hebben uitgegeven. En deze personen wilden mij allemaal graag helpen. Ook wezen ze mij op een aantal zeer bruikbare internet paginaā€™s. Er werd zelfs al spontaan specialistische hulp aangeboden. Deze gesprekken en adviezen hebben me in elk geval reeds behoed voor een groot aantal beginnersfouten. Hiervoor alvast mijn dank aan alle betrokkenen.

Er opende zich, en doet dat het nog steeds, een hele nieuwe wereld voor mij. En deze nieuwe wereld bezorgde me al direct een groot aantal vragen zoals: Wat wordt het voor een boek? Ga je het in eigen beheer uitgeven of via een uitgever? Wat is de oplage? Welke papiersoort ga je gebruiken? Komen er ook fotoā€™s in? Laat je het nog redigeren door bijv. een journalist? Welk lettertype? Hoe gaat de kaft er uit zien? Ga je die zelf ontwerpen? Hoe gaat het boek heten? Schrijf je het in het Nederlands of in het Engels? Wat gaat het kosten? Enz. enz. enz. Vragen, vragen en nog eens vragen.

Al deze vragen heb ik op een rijtje proberen te zetten en het viel niet mee om ze allemaal te ordenen. En als jullie het voorgaande gelezen hebben weten jullie dat ik er nu al de nodige uren in heb zitten. Ook die ga ik proberen bij te houden, want schrijven is volhouden, doorzetten, monnikenwerk en nog veel meer van dit soort kreten.

Uit al het bovenstaande ben ik tot de conclusie gekomen dat het niet alleen heel veel werk is maar dat het ook een lieve duit gaat kosten. En omdat jullie allemaal zo enthousiast zijn denk ik dat ik ook hier gepast gebruik van ga maken. In deze tijd vliegt het woord ā€œcrowd fundingā€ regelmatig door de diverse (social) media. Dus ben ik me ook hier op gaan oriĆ«nteren en heb ik reeds met een aantal specialisten gesproken. En die hebben me al een aantal zeer bruikbare ideeĆ«n aan de hand gedaan.

Ik hoop dat ik met dit schrijven in elk geval de vraag of ik een boek ga schrijven duidelijk heb beantwoord. En nu ik dit zo schrijf merk ik dat ik ook voor dit project al behoorlijk enthousiast aan het worden ben en ik hoop dat het mij inderdaad gaat lukken om over mijn Spaans avontuur een boek te schrijven. Ook hiervan ga ik jullie vanaf nu dus regelmatig op de hoogte houden.

antoinette en jac

Wat leuk?we zijn zeeeer enthousiast en veel schrijf succes toe gewenst!!!!! Grts.

Fer Janken

Chris,

Ik weet dat je een doorzetter bent en ik ben er van overtuigd dat het boek er zal komen.
Mijn steun heb je.

Ton en Edgar

Als je boek uitkomt zijn wij de eerste die het kopen. We wachten met spanning af. Hopelijk nog voor de kerst!!!

Henk en Annie

Wij zijn zeer benieuwd hoe je deze horde zult nemen.
Van loper naar auteur.
Succes van ons allemaal.

Carla

Ben erg benieuwd Chris, wat je er uiteindelijk van gaat maken.
Zet 'm op...!!

Marian

Zie het als een nieuwe tocht alleen heeft deze geen einddatum, iets waar je weer voor moet trainen maar dan met een pen/vingers op het toetsenbord. Ook dit project gaat je lukken...