chrisnaarsantiago.reismee.nl

33e etappe, Palas de Rei - Arzua

Half zeven gaat de wekker. Ik heb alweer goed geslapen.

Om vijf minuten over zeven loop ik al. Jean Christopher wil langzamer lopen en Maeve en Katja zijn nog eerder vertrokken. Zelf wil ik vandaag niet meer dan 25km doen tot Ribadiso da Baixo. Tot acht uur loop ik weer in het donker en het is gewoon weer een aantal keren de Cauberg op en af. Om half negen begint het te regenen, net als ik het gehucht Casanova passeer. Direct daarna loop ik Katja achterop. Zij gaat niet zo snel maar loopt wel stug door. Om negen uur koop ik ergens in een winkeltje twee bananen (€1,-) en bij het afrekenen sta ik naast Maeve. Samen met haar loop ik door en daar komt even later Charles (65) uit Glasgow bij.

Om tien uur zijn we al in Melide. In een restaurant zijn ze net Pulpo aan het bereiden in zo´n soort vitrine naast de ingang. De kok haalt een voor een die inktvissen uit het kokende water. Maeve moet bijna over haar nek als ze het ziet.

Om half elf zijn we weer op weg. Nog steeds van die zeikregen, die recht naar beneden valt en mijn paraplutje doet het nog steeds prima. De poncho werkt ook goed. Steeds maar op en af. Ook hier weer geen meter vlak. In Boente moet ik even een steentje uit mijn schoen halen bij een albergue. We lopen gelijk door en passeren Castaneda en Rio, steeds maar weer op en af.

Om kwart voor een bereiken we mijn doel voor vandaag Ribadiso da Baixo. Maar in de regen is het daar een troosteloze bedoening. Er is alleen maar een albergue en ik zie dat ik daar ook naar buiten moet voor het toilet. Geen aanlokkelijk vooruitzicht met deze constante regen. Maeve en Charles willen ook door. Ik voel me goed dus besluit ik die vier kilometer naar Arzua er ook maar achteraan te plakken. Nat ben ik toch al. En die vier kilometer zal ik me blijven herinneren want we moeten nog eens tegen een soort Redoute omhoog. Nog eens drie kilometer klimmen in die zeikregen. Als beloning begint het ook nog eens hard te waaien. Dus heb ik mijn pluutje maar ingeklapt voor vandaag. Het gaat bovendien ook steeds harder regenen.

Om half twee zijn we in Arzua. Door een extra harde windvlaag wordt ik zowat een albergue ingeduwd. Ik besluit onmiddellijk om er te blijven. Maeve en Charles komen meer dan een kilometer verder in een hotelletje terecht. Die kom ik vanavond bij het aperitief wel weer tegen als ik in de regen de albergue municipal tenminste kan vinden. Voor mij was dit mentaal de zwaarste etappe door die ellendige extra vier kilometer bergop in de regen met die harde wind.

In de albergue wordt ik ontvangen door een heel vriendelijke dame, die ook nog goed Frans spreekt. Voor €10,- heb ik weer een bedje en voor €8,- worden mijn natte en vieze spullen weer gewassen en gedroogd. Mijn grootste zorg voor vandaag is dus weg. Blijk ik alleen vergeten te zijn om mijn fleecejack in de was te doen. Is alles schoon heb ik dat stinkende ding nog. Misschien lukt dat morgen.

Ine gebeld. Alles OK. Ze zijn al begonnen met het betegelen van de badkamer.

Om drie uur lig ik in mijn nest voor de siesta. Straks maar vragen of er in het stadje een internetcafe is. Buiten zeikt het nog steeds van de regen.

Als ik wakker wordt blijken Rafa en Elena uit Madrid naast me te liggen. Spreken beiden gebrekkig engels, maar genoeg om wat te kletsen.

En dan op zoek naar de albergue municipal voor Jean Christoph en Katja. Weer een 500 meter door de stromende regen. Maar gelukkig heb ik weer droge kleren. Ze zijn alletwee gearriveerd en hebben zin in pizza. Ik ook want ik was er net langs gelopen en het water liep me in de mond. Maeve komt niet want die zit te ver weg om in deze regen naar de pizzeria te komen. Die komen we morgen wel weer tegen. We zijn koud, dus maar weer het recept van Katja,s moeder. Ik bestel een dubbele whisky voor mezelf en een dubbele rum voor Katja en jean Christoph., want op een been kun je immers niet staan. Komen ze die consumpties brengen in een bierglas en dat is helemaal vol. En niet van de ijsklontjes. Alles voor €9,- en we krijgen er ook nog drie verschillende tapas bij.

We bestellen pizza. Ik heb geen idee meer welke ik heb gehad, maar een pizza, een glas wijn en een glas bier is hier €11,-. En het smaakte allemaal prima.

Kwart over acht loop ik snel weer terug naar mijn albergue. Het regent nog steeds en ik ben goed moe na de bijna 30km van vandaag (met rugzak). Om half negen lig ik erin en heb nog tot kwart voor negen foto´ge-upload, maar mijn ogen vallen van vermoeidheid (en drank?) dicht.

Reacties

Reacties

Gijs

Laatste loodjes!

Kim

Gelukkig weten we straks eindelijk eens een verjaardagscadeau: een fles whisky!!

Fer Janken

Maar op een fles whisky kun je niet staan!!!!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!