chrisnaarsantiago.reismee.nl

26e etappe (2e deel) Molinaseca - Cacabelos

Even voor twaalf vertrek ik weer uit het internetcafe. 2 uur internet en 1 1/2 liter water voor €3.20. Binnen 100 meter zit ik weer op de camino. Achter mij, als ik de stad uitloop, gaat met daverende klappen vuurwerk de lucht in. Om een uur ben ik al in Fuenta Nuevas en om half twee in Camponaraya. Alles vrijwel Nederlands vlak en geen bijzonder landschap. In de verte duikt de volgende bergketen weer op. In Camponaraya besluit ik te lunchen. 1 glas verse jus, 1 colan en een joekel van een appel voor €3,50. Hoor ik daar weer in een keer het kippenhokgekakel van gistern: 3 Koreaanse dames sliepen toen bij ons in de albergue. Toen ze daar aankwamen gingen er twee onmiddellijk inkopen doen in Molinaseca en de derde bleef op de spullen passen. Wij ons voorstellen, maar het kwam van haar zijde tot een breed lachen. Ik buigen, zij nog dieper buigen. Dta kon ik nooit winnen want zij zou altijd het diepste komen want zij was maar een meter vijftig en ik met mijn een drieenzeventig had dus al een achterstand van 23 centimeter. Toen we ´s avonds uit de stad van het eten terugkwamen rook het bij ons in de albergue als bij de afhaalchinees. Wat ze hebben gegeten weet ik niet want ze lagen al te slapen en alles was opgeruimd. Dus vandaag weer dat kippenhok.

Ze kunnen zich niet verstaanbaar maken maar een van de drie heeft een iphone en daar moet je dan langzaam in jouw taal in spreken en dan vertaalt dat ding het hopenlijk enigszins correct. Hier was een heel aardige Franse mevrouw de sjaak, maar ik geloof dat alles goed is afgelopen.

Tijdens de lunch besluit ik ook sokken te wisselen, want het is 30C en op het heetst van de dag moet ik nog zes kilometer. Daar begin ik om twee uur aan. Nu gaat het allemaal tussen de wijngaarden. Heb ik uitvoerig van geproefd (jatten wil ik het niet noemen), zowel wit als rood. Beiden worden door mij goedgekeurd om wijn van te maken.

Het wordt steeds heter en na een uur zie ik Cacabelos beneden mijliggen. Ik bel Jean Christoph. Hij heeft al een bed voor mij geregeld in de albergue municipal. Daar krijgt hij vanavond wijn voor. Eerst het hele stadje door en dan de rievier de Rio Cua over. Ook al geen roeiwater. Wel een zwembad in de rivier. De albergue is gebouwd binnen de muren van de ommuurde kerk. Alle doden zijn geruimd en van het kerkhof hebben ze albergue gemaakt. Net een motel. Ruimte zat, goeie douches, enz. Kamers voor 2 personen. Ik lig naast een vriendelijke Spanjaard uit de Esturias, die een paar woorden engels spreekt. Voor €5,- heb ik weer een bedje. Jean Christoph zit al op me te wachten. Ik ga eerst bier halen. Moet hier uit de automaat. Blikje kost €1,-. Het is 30C in de schaduw. Vervolgens douchen (want ik stink weer behoorlijk naar eerlijk zweet)en de was doen.

Daarna Ine gebeld. In de badkamer worden muurtjes gemetseld. Om kwart voor vijf lig ik op mijn bedje voor mijn siesta. Maar vijf voor half zes waordt ik daar ruw uit gewekt door een laag overvliegende helicopter en politie sirenes. Boeven vangen? Nee, een bosbrand op vier kilometer van het stadje en de heli komt zijn bluswaterzak in het zwembad vullen. En elke keer als de sirenes gaan moeten de mensen uit het zwembad.

Daarna checken of was droog is en met ean Christoph en Katja naar stad voor het aperitief. Jean Christoph loopt door terwijl wij nog naar die heli staan te kijken. Vervolgens kunnen we hem nergens meer vinden. Toen hebben Katja en ik maar allleen geaperitiefd. Katja daarna terug naar de albergue om haar twaalf blaren te verzorgen en ik alleen eten. Ik kon hier wel alle foto´s uploaden. Macarones con tomate y ahui (lekker), Brochetta de cerdo adobado (6-) en arroz con leche. Lokale wijn uit Bierzo. Heerlijk. Alles voor €10,- . Ben net klaar met eten als Jean Christoph langskomt. Heeft twee deuren verder gegeten.

terug naar de albergue. Pas nu hoeft het fleecejack aan. Om half tie slapen. Nog maar 201 kilometer.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!