chrisnaarsantiago.reismee.nl

1e Vierdaagse dag

De dag van Elst.

05.30 opgestaan en mijn rugzak in orde gemaakt. Krentenbollen had ik gisteravond al gesmeerd en de snelle Jelles had ik er ook al ingestopt evenals mijn sandalen, mijn poncho en mijn paraplu. 2 liter water in de camelbak (met ijsklontjes) en om 06.00 vertrok ik richting Nijmegen Dukenburg. De trein was mudval (haringen in een ton idee). Het was net alsof de NS had besloten voor deze dag extra korte treinen in te leggen, maar dat verzin ik hier ter plekke. Om 5 over 7 sloot ik aan in de startrij en om 07.35 was ik weg. Het was vooral het eerste stuk heel erg druk.

Rond 8 uur wordt ik op de rug geklopt door Willem uit Dordrecht (liep voor de 18e keer) en hij was ook naar Santiago geweest. We hebben gedurende meer dan 2 uur ervaringen uitgewisseld. Heel erg leuk. Intussen werden we nog een stuk of 5 keer door andere lopers aan Santiago herinnnert. Ook door een Deen.

Om 10.30 mijn eerste rust genomen in de buitenwijken van Elst. Kwam ik naast een paar dames uit Sevenum terecht en die zagen op hun GPS dat we al bijna 13km hadden gelopen. Maar dat was verneukeratief want in het officiele Vierdaagseboekje staat dat de 30km van vandaag bijna 34km zou zijn. plus de km van en naar het station in Nijmegen, zouden het voor mij toch mooi 36km maken. Waarvan akte.

In Elst kwamen de 30, 40 en 50km bij elkaar. Daar stonden we soms tegen elkaar aan gepropt. Ik trof het niet, want ik stond net achter en benedenwinds van een meneer, die verschrikkelijk naar oud zweet meurde. Ik heb er maar niets van gezegd want die vent was meer dan 2 mter lang. Ik paste er met gemak 2x in. Gelukkig stonden naast hem 2 dames, die zich met zonnebrandcreme stonden in te wrijven. Toen ben ik daar maar achter gaan staan: veel lekkerder lucht en mooier uitzicht (het was immers erg "manvriendelijk" weer.

Door naar Valburg. Daar rook ik reeds de barbecue en jawel hoor: Een heel varken aan het spit. Om 11.30 weer even gerust met krentebollen en snelle Jelles. Ik was blij dat ik zoveel had meegenomen, want er was overal wel genoeg te koop, maar je moest steeds in de rij staan en dat heb ik zo vermeden. Daar heb ik minstens een half uur mee gewonnen.

Om 13.00 heb ik voor de laatste maal gerust in Oosterhout, vlak voor we de beroemde en beruchte dijk opliepen voor de laatste 9km terug naar Nijmegen. Ook heb ik daar sokken gewisseld en dat was best lekker.

Het laatste uur op de dijk had ik geluk, want: a. waaide daar een lekker fris windje en b. trof ik daar een moeder met haar dochter van 23 uit Grave en met hun heb ik tot in Nijmegen gelopen. Ze waren in Nijmegen geboren en dus konden we ervaringen uitwisselen over de stad en haar kroegen, restaurants, enz. enz.

Om 15.00 uur precies was ik terug op de Wedren om me af te melden en mijn nieuwe stempelkaart op te halen en Ine te bellen. Ging allemaal erg vlot en toen kon ik eindelijk mijn wandelschoenen verwisselen voor mijn sandalen. Zaaaaalig. Alleen blote voeten op koude stenen ging niet. Het waren door de zon warm geworden planken.

Daarna terug naar het station en nu in een vrijwel lege trein naar mijn auto. Om 17.00 was ik bij mijn schoonvader, want die is jarig. Maar om 20.00 ben ik naar huis gegaan om dit te schrijven, te douchen en sokken te wassen.

Vandaag was een fijne dag. Vanmorgen met 21C vertrokken en met 29C geeindigd, maar altijd die koele bries.

Ik heb me op de been gehouden met (in willekeurige volgorde): 1 banaan, 4 krentenbollen met suiker, 6 snelle Jelles, 2 liter water en 1 kop koffie. Bij mijn schoonvader heb ik nog 2 liter limonadesiroop weggewerkt. Ik ben in totaal 9,5 uur "in de weer" geweest met lopen en reizen. Leek wel wat op een caminodag.

Blaren heb ik ook niet. Dus wat wil ik nog meer. Nu lekker douchen en slapen en morgen "just another day in the office".

Reacties

Reacties

Netty

Proficiat en op naar dag 2, slaapse vanavond

Jacquelien

Dubbel proficiat!! :)

Trudy en Albert

Op Clapere nog steeds 37gr wees blij met de temp. Je gaat dus steeds nr huis?

pieter

een goed begin is het halve werk. Succes verder

Marian Driessen

Hallo Chris, reageer ook maar eens op jou
wandelgangen. Het gaat supergeleiding lees ik steeds.Misschien zie ik je komende dagen wel ergens onderweg. Loop nl ook de Nijmeegse Vierdaagse en ook de 30km. Ik wens je nog veel loop plezier. en wie weet tot ziens

Berend

Helemaal goed!! Geen blaren dan kunnen de volgende dagen niet meer stuk. Succes.

richarda

top man, top!!

Monique en Hay

Goed gedaan Chris! Op naar dag 2....veel succes!

Ton en Edgar

Vandaag natuurlijk de gezelligste dag, want je komt door Wijchen!!!! We wachten op je!!! Succes. Gr. Ton en Edgar

Jan Pieter Six

Wat een leuk verhaal, Chris! Geweldig, hoe jij de kilometers verslindt. Doet me denken aan 1970, toen ik geheel ongetraind op tweedehands kistjes het militaire parcours liep en al de eerste dag meer dood dan levend afrondde. Geniet de komende dagen en sterkte gewenst voor als het onverhoopt toch een beetje zwaar voor je mocht worden! Mhgr, JP

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!