chrisnaarsantiago.reismee.nl

Op weg naar huis

Wat later opgestaan: 07.00. Goed geslapen. Gistermiddag na het bijwerken van mijn blog nog een paar uurtjes geslapen. Michele belde ook nog van een albergue 5km verder en bood aan om met te masseren, de engel. Heb ik haar toch maar niet aangedaan.

Gisteravond met Max, Benjamin, Anita uit Zurich, Angelika uit Kopenhagen en nog 2 anderen aan tafel gezeten. Erg lekker gegeten: Aardappelsoep met draadjesvlees, gestoofde kip met een soort friet, verse meloen toe en natuurlijk een kan (alweer lekkere) wijn erbij. En dat allemaal voor EU 10,-. Na het eten om 21.00 naar bed.

Vannacht 3x eruit geweest om te plassen. Moest elke keer een stukje lopen naar de wc. Was een hele onderneming want we lagen in een vrij kleine kamer met in totaal 12 personen. Dus rugzakken overal. Het lopen ging voor geen meter. Na het opstaan mijn schoenen aangetrokken. het paste allemaal net met al die tape. Zonder mijn rugzak een klein stuk proberen te lopen. Peregrinos die vertrekken voor hun etappe wensen mij een buen camino. het lopen gaat echter gewoonweg niet: Links kan ik mijn voet niet meer "afrollen" en daardoor kom ik vreemd op mijn rechtervoet terecht en dit voelt ook niet goed in mijn rechterknie. In het liedje van Frans Boermans: "Mien linkerbein en mien rechterbein, die laupe al jaore naevenein" gaat het allemaal vanzelf., maar bij mij: Ho maar.

Ik hak de knoop door: Voor mij houdt de camino hier op. Niet eens een emotionele beslissing. Gewoon rationeel: het gaat niet meer, dus moet je stoppen om niet nog ergere klachten te veroorzaken, want daarvan heb ik afgelopen weken genoeg gezien.

Om dit te laten helen duurt minimaal een week, en om die door te brengen in een dorpje van 20 huizen, met totaal 30 lieveinwoners, zie ik niet zitten. en dan krijg ik gelijk een enorm positieve ingeving: "Dan mag ik volgend jaar weer!!". Als ik direct hierna Ine bel om haar mijn beslissing te vertellen zegt zij gelijk hetzelfde. Wat 40 jaar huwelijk toch met mensen kan doen.

Tijdens het ontbijt in de albergue: dubbele cafeo con leche, croissant en chocolatine (EU 4,50) vraag ik of ik een taxi kan bestellen om mij naar het sation in sahagun te brengen. Ja, dat kan en dat doen ze hier (18km) voor EU 12,-.

Mijn schoenen trek ik uit en schenk ze aan de hospitalera. Ze zijn behoorlijk afgekaaid. ik moet toch nieuwe aanschaffen.

In de tijd wachtend op de taxi kijk ik naar de mogelijke terugreis. Vermoedelijk gaat het worden , mij geadviseerd door Pablo lampon (mijn NAVTEQ engel in Santiago): taxi naar Sahagun, per trein van Sahagun naar leon, hotel in Leon, trein leon naar Madrid, Vliegtuig Madrid naar Dusseldorf. Aankomst dinsdag 2 sep.

Op internet vind ik een vlucht van Madrid naar Dusseldorf op dinsdag 2 september met Air Berlin voor maar EU79,-, maar boeken gaat niet want de computer is veeeeel te traag. In leon maar weer proberen.

De taxi is precies op tijd, maar hij had net zo goed 2 uur later kunnen komen want mijn trein gaat toch pas om 12.52 uit Sahagun weg. Dus 4 uur wachten. In de taxi beleef ik de moeilijkste momenten van mijn reis: De weg voert een paar kms nest naast de camino. Ik kan de peregrinos duidelijk zien en ik herken er een aantal aan hun loopstijl, hun rugzak, kleding, enz. Zo zie ik Max, Karina, Veronika, benjamin en nog een aantal daar lopen en ik ben er niet meer bij.

Op het station Sahagun koop ik voor EU7,50 een kaartje naar Leon dat 55 km verder ligt.. Dus zit ik daar om 09.00 al met een pilsje (EU 1,20) de tijd te doden. in de restauratie. Achtereenvolgens arriveren daar dan weer Giovanni uit Modena (goed engels en ziek), Angelika uit Kopenhagen (einde reis) en Lars, verkeersvlieger ook uit Kopenhagen (wil informatie).

Samen gezellig gekletst en een soort reisburautje opgericht, elk met verschillende taken. En zo komen Giovanni en ik erachter dat er een nachtbus van Leon naar Burgos en dan naar Madrid gaat, die om 06.00 arriveert en dat zou betekenen dat ik een dag eerder naar huis kan. Nogmaals gecheckt en toen Gijs en Kim gebeld voor checken van vluchten, want het station van sahagun heeft geen wifi en geen internet.

De trein is op tijd en zeer modern, airco, elke stoel een stekker om Iphone op te laden en een stekker om je eigen koptelefoon in te steken. Bovendien geeft hij op een scherm de actuele snelheid aan (hoe gaat dat toch bij onze NS?). En nu vlieg ik met een vaartje van 152km over de meseta. Het ziet er hetzelfde uit wanneer je er met 5km per uur overheen stapt.

In Leon weer alleen maar spaans. Ik loop naar de wachtrij voor de loketten toe en vraag of er iemand engels, duits, frans of italiaans (want Giovanni is er ook bij). Komt er weer zo´n engel uit de wachtrij, Paola, studente uit Valladolid, die ons wil helpen. Zij moet toch nog 1 1/2 uur op haar trrein wachten. Wat mij betreft beschuit met muisjes voor dat kind. Wij leggen ons reisplan uit en zij gaat met ons mee naar het busstation. Zij zegt dat we niet via Burgos hoeven, maar dat er een directe nachtbus naar barraga, het vliegveld van madrid, gaat. Hier krijgt ze van mij 3 zoenen voor. Aan het loket regelt ze in een vloek en een zucht de kaartjes voor de nachtbus voor ons a EU 25,50. en ze brengt ons ook nog naar de taxistandplaats waar ze de taxichauffeurs uitlegt naar welke albergue wij moeten. Ik heb haar maar weer gekust en lachend zwaait ze ons na.

Met de taxi (EU 4,- pp) naar de albergue in het centrum, straatjes worden steeds smaller en ik krijg weer visioenen van Ine en mij in een auto tijdens een zakenreis in het centrum van Granada. Zonder de muren te raken zet hij ons af en beloofd ook om ons om 21.00 weer op te koemen halen en geeft ons ook nog zijn kaartje.. In de albergue weer een bed (EU 5,-) en een maaltijd (EU9,-).

Liggend op mijn bed kon ik direct mijn foto´s uploaden en kreeg van Kim door dat mijn vliegticket voor Madrid - Dusseldorf was geregeld en ook dat Gijs en Ine mij op komen halen. Van je familie moet je het dus hebben!!!

Even nog op bed gelegen om de commentaren op mijn verhalen te lezen en daar krijg ik weer vochtige ogen van. Zou dat met leeftijd te maken hebben?

Nu heb ik dit weer geschreven en ga ik douchen (ik begin mezelf weer te ruiken) en slapen.

Reacties

Reacties

jac en antoinette

Goede beslissing genomen chris, met zulke pien kan niemand verder.
Welkom thuis strakkes en voor nu goede terugreis.
We zien je binnenkort.

Netty

Hi Chris, ik vind je een kanjer. Man wat heb jij een prestatie geleverd. Die droom van jou is al een stuk verwezenlijkt, de rest komt nog wel. Hele goede terugreis! Xx

Ellie en Pierre Hendrikx

Wij wensen je een goede thuis reis. Jammer maar wel te begrijpen vinden het knap dat je zo ver bent gekomen. De volgende keer haal je het misschien wel.
Gr. Pierre en Ellie

Pieter

jammer dat het zo loopt, maar goede ervaring opgedaan die je het volgend jaar kunt grbruiken. Welkom thuis, wij zijn er nog even niet.

Berend

Chris, desondanks een prachtige prestatie geleverd. Rome is ook niet op een dag gebouwd. Als je zover bent, dan ga je zoals je aangaf, verder waar je gestopt bent.
Chapeau!!!

Monique en Hay

Jammer dat we nu je verhalen moeten missen, we hebben er echt van genoten, maar je moet nu eerst aan jezelf denken, je blijf een kanjer! Goede beslissing en volgend jaar gewoon weer. Goede reis terug.

Marleen

Chris, wat un avontuur!!!det neem nemus dich mier aaf. Now lekker nao hoes. En luutse dich thoes beej diene eige ingel maar good verwinnen. Volgend jaor gewoon deil 2. Petje aaf!!
Bedankt veur alle moeie verhaole en det we weej door van mei mochte geneete det waas super. Soms waas Ut of weej daor dien verhaole zelluf d'r beej waare. Ik bin fan en wacht met smart op deil 2.. Gooije Truuk reis en voetjes hoog.

Met vuul respect, groeten marleen

Ton en Edgar

Lieve Chris, met een brok in de keel lezen we dat je bent gestopt met de camino. We kregen het er koud van toen we de titel lazen van dit stuk. We vinden het heel erg voor jou, na al je goede voorbereidingen, dat dit jou moest overkomen. Je had goed getraind en je enthousiasme spatte ervan af! Dit heb je niet verdient!!!! Natuurlijk respecteren we je beslissing en hopen je dan ook snel terug te zien. Deze ervaring heb je in ieder geval ook gehad. Voor ons thuisblijvers was het fantastisch om dit met je te mogen delen en dat je de moeite nam om het met ons te delen!!!! Lieve Chris, tot gauw, we sluiten je graag in onze armen. Fijn om je weer te zien, dikke kus Ton en Edgar

Frank

Dag Chris
Hartstikke vervelend om te horen, hebt er zo lang naar uit gekeken en er hard voor getraind. Tis niet anders, je hebt het niet altijd in de hand. Goede terugreis en tot devolgende repetitie...en leef maar vast toe naar volgend jaar.Groet Frank

Wim en Addy

Ha Chris, De schrijvers voor mij hebben precies verwoord, wat ik voelde toen ik je beslissing las. Jammer voor jou, maar wel heel verstandig, en zoals je al zei, als je het op kunt brengen volgend jaar de rest van de route. Goede reis naar huis en groeten aan Ine. Wim en Addy

Trudy en Con

Hoi Chris, We zijn toch wel even geschrokken van je besluit . Maar we vinden het heel verstandig. Wat niet gaat, gaat niet. Je hebt er alles voor gedaan om deze reis te maken. Ee reis die niet voor iedereen is weggelegd. Dat zegt genoeg over hoeveel kracht en doorzettingsvermogen je hebt. En dat doorzettingsvermogen ga je hopelijk volgende jaar mee door. Laat je straks als je thuis bent lekker verwennen door Ine en vooral je voeten goed laten verzorgen. Wij zijn trots op zo'n man als jij. Goede reis naar huis, groetjes

t.franse@gmail.com

Hi, Chris,
We hebben met veel plezier je humoristische verhalen gelezen. Jammer dat je deze knoop hebt moeten doorhakken, maar het tekent ook je sterke en positieve karakter. Ook wij zien je weer graag terug en hebben enorm veel respect voor je onderneming. Een goede reis en slaap lekker! Theo en Margot

Clim.

Hallo Chris,ik vindt het knap dat je al zover bent gekomen met je droom om dit te doen hopelijk de volgende keer beter.Goede reis terug.
Groet Clim.

Thijs

Hoi Chris ,
Jammer maar erg begrjjpelijk, je hebt echt je best gedaan om het te halen, tegen dergelijke ongemakken is niemand opgewassen, het is nooit een schande om o p te geven, het ligt niet aan jou maar aan de blessure en dat kan niemand jou verwijten, kom maar weer snel repeteren bij Venlona zodat wij van jou de spannende verhalen kunnen horen, ik heb respect voor jou dat je al zo ver bent gekomen en het volgende jaar de rest van de tour

Groeten, Thijs Driessen

Sander

Hoi Chris,

Goede beslissing... Helaas, maar hier komt zeker een vervolg op. Nu rusten en goed herstellen. Zoals je ziet, zijn we allemaal apetrots op jou! Groet en goede thuisreis, Sander

Jos en Pauline

Jammer Chris maar als het niet meer gaat moet je aan je gezondheid denken, in dit geval aan jouw voeten.
Je hebt een fantastische reis gehad. Misschien moet jij er maar een reisverhalen bundel over schrijven.
Voor dinsdag, welkom back in Venlo.

Martin & Gemma

Hoi Chris, bijzonder jammer dat je moet opgeven !
Maar volgend jaar beter zoals je zegt !!!
Goed reis naar huis en bedankt voor je leuke verhalen !!!!!!!
Tot ziens en horens bij de K.Z. Venlona.
Met vr.groetjes, Gemma & Martin (basje 2)

Erna

Jammer,maar wel heel verstandig.Kom goed thuis,Ine is blij dat je weer thuis komt. Volgend jaar weer een kans met goede sokken 8 paar.

Guus

Jammer Chris!
Ik zal je mooie verhalen missen!
Volgende keer beter!
Goede terugreis en tot ziens op een repetitie!
Guus Haeyen!

nicole fischer

Chris, de herinneringen die je nu al verzameld hebt van jouw reis, neemt niemand je meer af. Moeilijke beslissing natuurlijk, maar je bent al een kanjer...dat heeft iedereen kunnen lezen.

Alvast een goede terugreis en ik zie je weer graag als je terug bent.

Groeten
Nicole

el ron

jammer maar nu kun je weer naar het volgend jaar uitkijken dan mag je weer om het af te maken sterkte

Frans.

Hoi Chris. Dat is wel even een domper maar zo te lezen
ga je er volgend jaar weer tegenaan. Desondanks vind ik je KEI goed.
Goeie terugreis.

Gé

Hoi Chris,
Heb met belangstelling jouw reis gevolgd. Petje af voor jouw prestaties. Jouw laatste 5 verhalen zie ik vandaag pas voor 't eerst. Ben totaal verrast, dat je niet verder kunt.
Maar een echte pelgrim zeurt niet en kijkt- zoals jij vooruit -. Welkom thuis in Venlo.

Vrintelikke groete,

Gé

Paul en Gerda

Moedig besluit Chris, en zeer verstandig. We hebben geweldig genoten van je reisverhalen. Welkom thuis en volgend jaar nieuwe poging!

Marieke en Bert

het doen va n zo'n tocht is op zich zelf al de voltooiing. en je hebt weer een prachtig vooruitzicht. volgend jaar verder. je hoeft tocht niets te presteren? het doen is de prestatie. prachtig Chris. En dan je reacties op je thuisfront. je bent een gelukkig mens en bofkont . of .... je krijgt wat je altijd al hebt gegeven. liefs uit Törtel

joep Fleuren

Wat vervelend te moeten stoppen Chris, maar ik denk ook een verstandig besluit.
Een ding is zeker, thuis bij je maatje ( al meer dan 40 jaar )en kundig in het verzorgen van voeten is een herstel beter en sneller dan in een klein dorpje ver van huis.
De verleiding, toch je tocht voort te zetten is er niet meer.
De verzorging en de lieve ontvangst door je familie, zal de nodige emotie tonen.
Chris, een welkom thuis , een snel herstel en misschien kan ik volgend jaar weer genieten van je verhalen. Tot gauw in een betere conditie. Hartelijke groet. Joep

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!