chrisnaarsantiago.reismee.nl

Afscheid Heidi in Burgos

Voordat ik begin aan het verhaal moet ik vertellen dat ik hier peentjes zweet in Hontanas. Niet alleen door de temperatuur, maar daarover in het etappe artikel meer, maar omdat de hospitalera van deze albergue het "euro-management" doet (de centjes dus) van deze computer. Ik heb haar nu EU5,- gegeven en ik hoop niet dat ze de stekker uit dit verhal trekt voordat ik ben gestopt.

Heidi gaat vanaf morgen 27 aug wat langzamer lopen, want ze moet op een bepaalde tijd in Ponferrada zijn. Precies weet ik het niet. Daarom heeft ze een afscheidsparty bedacht (we betalen alles uiteraard zelf) bij "All you can eat Domino´s pizza´s". Nee niet opzoeken want ze staan niet in de Michelingids. Uitgenodigd zijn er in totaal 9, zodat we met zijn tienen zijn. Op het laatst haakt Benjamin af. Hij wil naar de mis in de kathedraal, maar komt na afloop naar de wijn op het terras van de Albergue. (Daar zit hij overigens later reeds op ons te wachten want de dienstdoende priester van de kathedraal had ´m in de "R" van racen gezet en was binnen 30 minuten klaar. Maar dit terzijde).

Wij dus met z´n negenen naar de pizza-tent. Is 1,5 km lopen enkele reis, maar wat maakt dat uit wij hebben er vandaag toch al 27 gedaan. (Ik trouwens nog meer want voor mij was het ook 1,5 km enkele reis om sokken te kopen). 1 Deen (Bent, 66) 1 Nederlander, (Chris 65), 3 Koreanen: Min (v) ong. 30, Kevin, 24 en Li-hyun 28, en 4 duitsers, Heidi 24, Karina, 20, Max, 20 en Philip 21? Dus op pad. We zien er echt als peregrino´s uit (beetje shabby) en verder is het zeer manvriendelijk weer. Man, wat hebben die vrouwen hier allemaal Niet aan.

Bij Domino´s aangekomen wordt de zaak meteen verbouwd: I.p.v. losse tafeltjes worden er 4 aaneengeschoven. Wanner de juffrouw een beetje wanhopig kijkt, kijken wij wat streng terug. We zijn immers de enige klandizie.

All you can eat voor EU 6,50 pp en voor EU 5,- pp slapen maakt dit een goedkope dag. Bent en ik bemoeien ons niet met het bestellen. Er worden eerst 4 van die karrewielen besteld. Daar moeten we even op wachten, dus beginnen wij cola te tanken (zit immers bij de prijs in en bevat de nodige snelle suikers, die wij allemaal broodnodig hebben). Voordat ik het weet heeft Li-hyun al een beker voor me neer gezet. "De volgende doe ik" maak ik haar duidelijk. Ze moet nog steeds wennen dat er in het westen voor de vrouw wordt gezorgd. Zij zorgt voor mij als oudere. Met weer zo´n kamerbrede glimlach gaat ze akkoord.

4 verschillende pizza´s worden voor ons neergezet. Keurig in 8 stukken voorgesneden. Iedereen krijgt zo´n taps toelopend stukje karton met opstaande randen om de pizza op te eten. Tevergeefs vragen Bent en ik om mes en vork. En daar begint het schransen/bunkeren/balgen/kanen/vreten. In een mum van tijd zijn die 4 pizza´s verdwenen. (Bij mij doemen onmiddellijk herinneringenm uit mijn studententijd op toen we met onze roei-acht ook zo tekeer konden gaan). Iedereen houdt zijn/haar score bij. Ik heb er twee op als de pizza´s zijn verdwenen. Onmiddellijk worden er nog 3 bijbesteld. Ondertussen blijft de cola-kraan ook lopen. Ik ben er in geslaagd er toch een voor Li-hyun te halen.

De tweede serie van 3 karrewielen komt en ik moet toegeven dat ik er nog twee scoor, maar dan is het vol bij mij. Hiermee eindig ik achter in de middenmoot. Uiteindelijk is Philip de winnaar met 10 (tien) van die punten. Ik heb ook in totaal 4 van die bekers cola weggewerkt. Er zijn nog 4 stukken over en die blijven normaal bij die pizzatent, maar Karina slijmt effe en krijgt ze toch mee. Ik denk dat de blik in haar decolletee de medewerker heeft overtuigd.

De bekers moeten worden meegenomen want daar wordt zometeen de wijn uitgedronken.
Dus wij weer 1,5 km terug (in het veen kijkt men immers niet op een turfje).

Aangekomen in de albergue heeft Heid een fles wijn uit de streek ten westen van Burgos gekomen. Ben helaas de naam vergeten. Erg Lekker. En een zak ontzettend zoute chips. Als dat op is gaan we om 22.00 slapen, maar ik moet nog eerst een glas rioja drinken met 4 andere duitsers Bert 63, Evelyne 18 en Karl 45 uit Lubeck en Peter 24 uit Ingolstadt. Zij hebben voor EU 2,80 een fles Rioja crianza gekocht en die maken we samen ook nog leeg. Bert vindt ons Nederlanders erg open, praten met iedereen en spreken hun talen. Om 22.30 gaat het licht uit en duik ik mijn nest in. Intussen heb ik Heidi ook nog hoijje gezegd.

Het was een gezellige avond en Bent en ik zijn blij verrast hoe we door deze jeugd zijn opgenomen als een van hullie.

Reacties

Reacties

marieke en bert

hallo Chris, wat een prachtige verhalen en mooie foto's.
de tocht is er ook om 'tot je zelf te komen". hoe is dat bij jou? rust , rust en nog eens rust om tot je zelf te komen.
ik ben benieuwd of we daar ook nog iest van mee gaan krijgen. heel veel plezier. en hopelijk blijft het bij één blaar

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!