chrisnaarsantiago.reismee.nl

9e etappe. Najera - Santo Domingo de la Calzada

Gisteravond weer best lekker peregrinomenu gegeten: boerensalade, spare ribs op zijn spaansmet een soort belgische frieten en echte zelgemaakte mousse au chocolat met slagroom toe en natuurlijk heerlijke koele rioja landwijn uit het vat toe. En dat allemaal voor EU 9,-

Toen ik terugkwam in mijn refugio eerst nog gauw even naar de reacties op mijn blog gekeken en ik kan jullie verzekeren dat het hartverwarmend is en dat het mij motiveert, ondanks dat ik soms best wel moe ben toch nog achter de terminal te kruipen.Ik heb ook nog twee foto´s op mijn blog gezet. Duurde een kwartier.

Ik zat aan tafel met een Real Madrid fan en die zat in zijn Iphone te turen naar de wedstrijd om de spaanse supercup tussen Real Madrid en Atletico Madrid. De wedstrijd was net begonnen.Ik vroeg hem of hij de hele wedstrijd ging kijken. Hij keek me aan alsof ik een grapje maakte, maar hij ging dat dus echt doen.Hoe gek kun je zijn. Ik stond op om naar mijn nest te gaan toen er een andere spanjaard binnenkwam, en ja hoor, toeval bestaat niet: dit was een supporter van Atletico. Hij vroeg keurig of hij ook mocht kijken. Dat mocht.Een van die twee zou dus sjagrijnig naar bed gaan besefte ik. Gelukkig viel ik ondanks die voetbalgeluiden direct in slaap.

Toen ik er om 01.00 uur uit moest om te plassen stond de Real fan net zijn tanden te poetsen. Ik zag direct aan zijn gezicht dat het voor Real verkeerd was afgelopen. Toen ik hem vroeg wat het was geworden keek hij mij alleen maar bedroefd aan. Ik weet het nu dus nog niet. Verder prima geslapen.

Om 06.00 op maar verder alles op mijn gemak gedaan want ik hoef vandaag maar 20km en ik kan mijn hoofdlamp nergens vinden waardoor ik alles zo´n beetje op de tast moest inpakken. Beneden aangekomen tref ik de Real fan weer. Hij is in een vrolijke bui en zit te ontbijten. D.w.z. hij rukt een vette brownie uit een plastic zakje en propt die in een keer in zijn mond. Daarna tovert hij uit een zak 3 banane. Daarvan besluit hij er twee te houden en prikt met de derde als een revolver naar mij met de woorden: "Here, for you". Samen eten we zwijgend onze bananen. Ik vul mijn fles water en verlaat om 07.00 het pand.

Het zou voor mij een praatdag worden want achteraf gezien heb ik de gehele dag met verschillende mensen gesproken. Dat was goed want het leidde af van het gepieker over Li-hyun, waar zij was en hoe het met haar zou zijn.

De eerste 2 km direct stevig bergop in het donker. Bijna boven haal ik Heidi in. Met haar heb ik het over haar lopen gehad. Zij is duidelijk door de pijn van de eerste dagen heen en loopt monter haar tempo. Voor mij is dit te langzaam en dus wens je elkaar buen camino en loop je door. De zon kwam op en de wijdse blik over wijn- en graanvelden was er gelijk weer. Imposa ant landschap met in de verte telkns heuvels en bergen. Het graan is al gemaaid, dus kun je overal ongehinderd rondkijken.

Toen haalde ik Liliane uit Turijn in.Was ik ook al een paar keer tegengekomen. Zij wist al dat ik behoorlijk vaak voor mijn werk in Turijn was geweest bij Magneti Marelli en Fiat. Met haar alleen maar over eten en drinken gepraat: wijn uit de Piemonte (Barbera d´Asti), speciaal restaurant in Turijn waar je alleen maar wijn kunt kopenvoor EU 7,- per glasen daar dan een leeg bord bij krijgt, dat je aan het bufet kunt vullen. Koude vleesbuffetten uit Mestre bij Venetie, speciale paninibars in Milaan. Met haar gebabbeld to Azofra6kmwaar we gingen ontbijten: dubbele cafeo con leche, de grootste croissant, die ik ooit heb gezien en een chocolatine ter groote van een slaapzak. Even kwam ik in de verleidingvan: Zal ik ze alletwee..........? En toen gaf ik aan de verleiding toe en heb ze inderdaad alletwee gekocht en ook nog opgegeten. Totaal voor de somma van EU 4,40.

Ik vertrek aleen en haal al snel 2 franse dames in, die uit Toulouse blijke te komen. Toen ze hoorden dat Ine en ik daar zeer regelmatig zijn geweest, vooral in de grote shopping mall. Zij shopten daar ook graag en ze vroegen waar ik toch zo goed frans had leren spreken. Alles uitgelegd en hun toen verder buen camino gewenst en sneller gaan lopen.

Toenkwam ik Karina uit Berlijn, die net achter een hooiberg kleren had gewisseld en met haar ging het over haar funshoppen (zie apart artikel). Samen passeerden we de laatste rioja wijngaard en hebben gezellig samen nog een tros tempranillodruiven weggewerkt. Ook deze werden goedgekeurd.

Samen komen we Max en Benjamin weer tegen en besluiten de laatste 1,5 uur samen te bljven lopen bij 32C en lekker windje. Ik liep vooral met Benjamin de geschiedenis student (zie apart artikel). Om 11.45 waren we al in Santa Domingo. Ik heb weer verschrikkelijk lekker gelopen: nog steeds geen blaren, geen spierpijn, niets. Zij gingen naar hun albergue en ik nog geen 100m verder naar de mijn waar internet met computer was om weer te kunnen schrijven.

Mijn albergue werd gerund door een tem o.l.v. een heel aardige dame uit het Schwarzwald. k reserveer op verdacht ook maar voor Li-hyun, Travis en Joong sik. Ik heb nog niets van het drietal vernomen. Voor EU 7,- heb ik weer een slaaplaats en douche. Moderne gerenoveerde albergue van 2 verdiepingen met op elke verdieping 5 slaapzalen voor 32 personen. Moderne douches en toiletten, automatisch licht aan enz. Ik lig op de tweede verdieping. Gelukkig hoef ik de 48 treden maar een keer op mijn de rugzak op mijn nek. Schaamteloos heb ik verteld, dat ik artrose heb (wat natuurlijk ook zo is) en dat ik daarom onder moet slapen omdat ik niet goed meer kan klauteren (wat natuurlijk NIET zo is).

Gauw douchen, wassen en Ine bellen. Voor de was kwam ik knijpers te kort want mijn was van gisteren was nog niet droog en moest ook nog aan de lijn. Daarna gauw een tussenmeur van een uur.

Na wakker worde gauw aan de overkant geluncht: Pils san Miguel, bocadilla tortellini met champignons en 1/4 liter verse jus voor EU 5,-.

Vervolgens 2,5 uur geinternet voor EU 6,- om de lezers te gerieven. Heb mijn backlog bijna helemaal weggewerkt. Daarna gauw het stadje in om rond te kijken en aan bekenden te vragen of ze iets van Li-hyun hebben gehoord of gezien. AAn het einde van dit rondje van een uur had niemand haar zelf gezien maar uit de informatie, die ik kreeg wist ik toen bijna zeker dat die dappere dodo deze 30 km had gehaald. Om 20.00 kwam haar verlossend appje: Ze had het gehaald en was in een albergue terechtgekomen. Gelukkig!! Wat was ik blij. Maar gelijk buiten een biertje gaan drinken en daar kwamen Glenn uit Australie en Stuart uit Schotland tegen, die al aan de pils zaten. We besloten samen te gaan eten en kwamen in een restaurantje terecht waar een jongere uitgave van Beppie Kraft de scepter zwaaide.

Espaggetti con tomato e queso (heerlijk), pollo jardinera (zalig) en tiramisu (hemels) 1 fles wijn (La Terrona vino tinto),4 halve lieters bier. Samen voor EU 45,- (EU 15,- pp incl.tip). Omdat Stuart en Glen alleen maar bier dronken moest ik weer die fles (goddelijke)wijn leegmaken, maar ook dat lukte want ik had tenslotte te vieren dat Li-hyun weer terecht was.

21.45 Snel naar bed en nog gauw wat foto´s downloaden, maar daar moest ik weer mee stoppen toen om 10.00 het licht werd uitgedraaid. Morgen 24 km en hopelijk weer mijn muppet terugzien.

Reacties

Reacties

Berend

En dan denk je dat je relaxed kunt wandelen. Droom zacht over je kleine muppet!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!