chrisnaarsantiago.reismee.nl

Benjamin uit Freiburg

Gisteren heb ik zeker een uur met hem samengelopen op weg naar Santo Domingo de la Calzada. Hij is 24 en studeert geschiedenis aan de universiteit van Freiburg, met specialisme "de middeleeuwen".

Als voorbereiding op zijn camino heeft hij zich wat verdiept in het fenomeen pelgrimeren naar santiago en andere oorden en daar kwamen toch een aantal leuke feitjes uit naar voren, die ik jullie niet wil onthouden. Nee hoor, het wordt geen les geschiedenis.

In de middeleeuwen liepen de pelgrims ongeveer 50 (vijftig) km per dag op schoeisel dat in onze tijd eigenlijk de naam niet meer verdiend (behalve natuurlijk voor Ely uit Seattle op zijn slippers).

Ook hadden ze veel minder bagage bij zich: toiletspullen hadden ze niet bij zich, ondergoed droegen ze in die tijd nog niet en ook niet veel kleren. Ik moet er niet aan denken als nu zo iemand bij mij de slaapzaal op komt.

50 km per dag lijkt veel en is het ook wel (ik heb het zelf een paar maal op de Nijmeegse vierdaagse zelf mogen ervaren) maar in die tijd wist men niet beter want men had nog geen gemotoriseerd vervoer, dus was men er lichamelijk al van klein kind aan gewend.

Berend

Ik denk niet dat deze mensen veel neven luchtjes bij zich hadden. Ze ventileerden immers erg goed tijdens de wandeling.