chrisnaarsantiago.reismee.nl

7e etappe Torres del Rio - Logroño

Om 06.00 uur opgestaan. Vannacht een paar uur wakker geweest. Ik weet niet waarom, misschien wel omdat ik ´s middags te lang heb geslapen na aankomst. Om 06.45 zijn Li-hyun en ik weer vertrokken voor de 21 km naar Logroño. Na een eerste helling van 3 km op zien we om 07.45 heel in de vete in het Ebro dal Logroño al liggen. Dat is behoorlijk verneukeratief want we weten dat we nog zeker 4 uur moeten lopen. We hebben dan ook onze eerste Rioja al gejat (wat zijn die tempranillo druiven toch lekker. Al mooi blauw en lekker zoet).

Het eerste dorp is 2,5 uur lopen en we hebben besloten om te proberen dit dorp in een ruk te halen en dan daar te ontbijten. Daarom beginnen we maar aan twee muesli repen voor de broodnodige energie. Viana halen we in iets minder dan 2,5 uur en ik heb weer een heerlijk ontbijt: dubbele cafeo con leche, kleine bocadillo ham en een kleine bocadillo met tortilla spek en champignons voor EU 3,80 ben ik weer het mannetje.

Onderweg werden we weer ingehaald door Sonja en Robert en Li-hyun wist niet hoe ze deze mensen moest bedanken voor de behandeling van haar blaren. Heel lief van Sonja was dat ze onderweg Li-hyun leerde hoe met stokken te lopen. Dat alles geschiedde achter de rug van Robert en mij om op ongeveer 100 m afstand. De schaafwonden op Li-hyun´s jukbeen beginnen mooi te helen en ze heeft een flinke blauwe plek.

We zijn zeker 5 of 6 pittige hellingen (zoals in het moezeldal) op en af geweest en maar steeds door de Rioja wijnvelden. Regelmatig hebben we steekproefgewijze getest hoe ze smaakten: Heerlijk.

Een uur voordat we Logroño bereikten stond er een rood busje langs de weg met allemaal oude stoelen en meer van die meuk. Dit busje was van een werkeloze en was alles wat hij had. Hij verkocht alles wat hij had (fris, koekjes, e.d.) voor niets. Hij vroeg alleen een vrijwillige bijdrage. Ik heb deze man EU 2,- voor dat blikje gegeven en ook nog een EU 0,50 om hem op de foto te mogen zetten. Li-hyun moest als dame in de "praos" (een ingezakte tuinstoel met een oud bankstelkussen vol met gaten) gaan zitten, maar zij vond dat ik als oudere daar in thuishoorde. Ik hield met de man over en zo kwam deze muppet (ik leen dit woord maar even Katja) in de praos terecht. Zij heeft hem daar ook nog een euro voor gegeven. Verbijsterend om te zien hoe creatief mensen zijn om toch aan wat geld te komen.

(Sorry, maar soms vallen wat letters weg. Ligt deze keer niet aan mij maar aan het toetsenbord. Er zitten nl. een paar caps los en die moet ik er dan weer opzetten).

Van hier was het nog 5 km naar Logroño waar we om 13.00 bij het Buro de Turisme aankwamen. De duitse jongedame, die ons daar ielp heb ik nog even de duits-nederlandse afscheids groet "auf wiederschnitzel" geleerd. Volgens mij staat ze daar nu nog om te lachen. De albergue was voor EU 7,- goed genoeg. Midden in de oude hoofdstraat van de stad. Hier namen we afscheid die naarde bus moesten want hun camino zat er (tot hun spijt) voor dit jaar op.

Na douchen en wassen (nu hadden we de wasdroger voor onszelf voor EU 2,-) samen de stad in om van alles te doen Li-hyun wilde nieuwe stokken kopen (Bedankt voor je training Sonja!). Ik om een inetrnet winkel te vinden en samen een paella restaurant. Li-hyun eet al 28 jaar met plezier rijst, maar nog nooit paella. Li-hyun wilde dat restaurant ook zelf regelen. Ik had haar gezegd, dat ik haar zou volgen naar elk restaurant dat ze uit zou kiezen.

Ze zou ook zelf de stokken gaan kopen, want ze had genoeg goede adviezen van Robert en Sonja gekregen.

Om 19.30 zaten we in het restaurant. Het was duidelijk in het hogere segment, maar dat vond ze niet zo erg. Naast ons zat een sjiek bejaard echtpaar dat een beetje engels sprak en we hebben leuk met hun gepraat. Op de vraag van de sjieke oude heer wat onze relatie was, antwoordde Li-hyun zonder blikken of blozen: "He is my dad". Daar keken ze van op.

De paella was heerlijk en die muppet heeft dat hele bord helemaal leeggegeten en ook nog met stokbrood helemaal schoon gepoetst. Ze genoot ervan. Volgende week wil ze weer een keer paella. De oude heer naast ons poekelde even met de ober over de wijn en effe later kwam deze aan met een Rioja gran reserva. Ik dacht van dit avondje kunnen we wel 5 keer in een herberg slapen.

Wij waren dan ook hoogst verbaasd over de rekening. Dit sjieke restaurant had geen peregrino menu, maar elke peregrino kon er eten voor de peregrino menu prijs. Dus was de hele rekening voor ons EU 28,- waarvan 20 voor de paella en 8 voor deze fantastische fles.

Net op tijd waren we binnen. Goed slapen voor de 30 km van morgen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!