chrisnaarsantiago.reismee.nl

Estella/Lizarra - Torres del Rio

Geslapen als een blok. Alleen een paar keer op om te plassen. Eerste keer was het schrikken, want toen ik de kamer uitkwam lag de gang vol mensen. Er was zelfs een goochem dwars voor de WC deur gaan liggen. Die moett wel erg moe of dronken zijn geweest. De volgende keer was hij daar weg.

06.35 weg voor de 28,5 km (we hadden immers vorige avond reeds die 1,5 km berg op nog meegepakt). Heidi heeft besloten vandaag niet zo ver te lopen. Ze is erg moe en het is pas haar derde dag. Jo de fietser ligt ook nog te knoeren.

Mijn sokken zijn op oud militaire wijze gedroogd. Die hoef ik dus niet aan mijn rugzak te hangen. Li-hyun heeft blaren maarklaagt niet en loopt door.Vlak achter ons lopen Javier en Cristiana (een stel van ong. 35 jaar uit Leon). Mooie brede paden, eindeloze landschappen. Echt camino werk dus.

Ongeveer na 1 uur lopen (een beetje vals plat naar beneden) struikelt Li-hyun over een grote steen. Door het gewicht van haar rugzak wordt zij nog sneller naar voren gedrukt. Ze dreigt plat om haar snoet te vallen. Gelukkig weet ze zich op het laatste moment nog een beetje op haar zij te gooien (judo valbreken verleer je nooit). Zij komt op haar linker arm en schouder op de stenen terscht en klapt ook nog met haar hoof op de grond. Een kreetje en ze blijft even liggen. We zijn er gelijk bij en zien dat haar arm en schouder totaal niet zijn beschadigd. Haar hoofd heeft bij haar jukbeen wat schaafwondjes opgelopen, die gelukkig niet bloeden. Ze zegt dat ze verder kan en doet dit ook.

08.30 in Azqueta ontbijt: een dubbele cofeo con leche en 2 kleine bocadillos (4EU). en toen de laatste checks voor het 12 km stuk zonder water en huizen. gelukkig was het bewolkt en niet meer dan 22C. Bij 35C was dit andere koek geworden.Wel mooi brede paden (zie voor detailbeschrijving Venlose Vastenaovend op de camino).

Om 11.00 uur echter vrijwel in het midden van dit stuk (we wilden net pauze houden) werkelijk in the middle of nowhere staat in de verte een caravan. Eerst dachten wij dat het een fata morgana was, maar die tent stond er echt. We zijn gestopt Ik heb een grote cola en een banaan (samen EU 4,-) aangeschaft en ook gelijk opgegeten. Cola vult geweldig mijn behoefte aan snelle suikers aan. Kan ik gerust doen want de calorieen die ik onderweg achterlaat krijg ik tochnooit aangevuld. Kwamen in een keer Max en Heidi aangelopen. Gingen ook goed.Max heeft karin ook niet meer gezien, maar heeft wel gehoord dat ze is gesignaleerd een stuk voor ons.

We trekken verder. Nu met de jacks uit door het fantastische landschap metsteeds meer druiven: Rioja here we come. Om 15.30 waren we er. Het laatste stuk (uiteraard weer bergop) liep ik voorop en ik voelde zelf ook bij mij de kaars langzaam uitgaan. Li-hyun met haar blaren en schaafwonden kreeg last van het zweet in haar wonden, maar loopt dapper door. Ik krijg steeds meer bewondering voor dat kleine opdondertje. Ze heeft het moeilijk, maar elke keer als ik omkijk, kijk ik in dat breeduit lachende gezicht. Ze heeft zelf geen idee hoe ze andere mensen hiermee opmontert. Gelukkig komen op het laatste moent ook nog Robert en Sonja uit Stutgart weer langs, die lopen geweldi en nemen ons op sleeptouw.

Om 15.30 zijn we in de alberge. 28,5 km in 9 uur en behoorlijk moe. Mooie alberge. Voor 10EU hebben we weer een bed en een douch. Jippie. De alberge heeft ook een wasdroger. Daar staat net een portugese mevrouw voor om haar natte spulletjes er in te doen voor EU 3,- Wij mogen meeliften met 4 personen, maar zij wil er geen geld voor hebben. Gelukkig heeft ze geen euro´s genoeg en moet ze er een van mij accepteren. Komen later de andere 3 mij elk nog een kwartje brengen.

Toen eerst maar een halve liter tapbier gekocht voor EU 2,50 en op het terras van de alberge gaan zitten. Daar blijkt Fred Hoves van de Stalbergweg uit Venlo te zitten. Effe lekker venloos gekletst.

Toen kwamen Sonja en Robert Li-hyun en mij uitnodigen om samen met hun te dineren omdat het hun laatste avond was. Morgen zou hun laatste etappe zijn. Dus wij lekker meeeten: Rode wijn Gomez Aguirre en later nog een fles., (Witte) asperragos salade en Codillo Asado (Kalkoenkeule, heerlijk) met een soortbelgische frieten en tot slot Aros con leche (rijstpudding) tot nu toe het beste maal. Alles voor EU10,- pp want die tweede fles wijn hoefden we niet te betalen!!

Na het eten zijn Li-hyun en ikmet Robert en Sonja naar hun kamer gegaan, waar de 5 blaren van Li-hyun zijn behandeld en van compeed zijn voorzien. Het lopenging gelijk beter bij Li-hyun. Om twee minuten voor 10 waren we terug in de Albergue. Net op tijd.

Reacties

Reacties

Thijs

Laat je nog iets van die heerlijke Rioja wijn over?
Leuke verhalen en ontmoetingen, loop ze.

Gijs en Tineke

Ha breurke! Terug van vakantie zijn we bijna overspoeld door jouw berichten. Jouw enthousiasme spettert van het scherm. Heel mooi om dat te lezen! Uit eigen ervaring weten we dat wandelen je enorm veel kan brengen. Ontspanning door inspanning met aan het einde van de dag dat dikverdiende biertje en/of wijntje. We volgen je nu op de voet en proosten op je gezondheid en doorzettingsvermogen. Geniet van deze unieke gebeurtenis. We hopen dat je vind wat je zoekt!
Heel veel succes

Ton en Edgar

En weer genieten we van je verhalen Chris! Net thuis gekomen van ons werk en we baden ons samen met jou in een pelgrimstocht. Wat een ervaring voor jou, maar ook voor ons om dit met je te mogen beleven. Krijg er niet genoeg van. Dank je!

Alfred

Ha, Christiano, ons Antoinette vertelt mij iedere dag over jouw belevenissen, wij zijn heel blij met deze verhalen en zijn ons slaapverhaaltjes, kunnen we dromen over jouw ervaringen in het Spaanse land. wijn, eten en hiel vuel laope!
Nicole en Sjoerd, Lex en Liesbeth lezen inmiddels ook! Je krijgt gigantisch veel volgers, begin maar te denken aan een boek schrijven, ben je van de winter ook onder de pannen!

Sander

Zeker goed plan dat boek ! Moet je doen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!