chrisnaarsantiago.reismee.nl

5e etappe:Obanos -Estella/Lizarra

Om 06.00 opgestaan. Toch nog 3 uur geslapen na die verschrikkelijke snurknacht van Pedro (zie ook Que pasa?). Ik wil om 6.30 weglopen omdat dat stuk verdriet van gisteravond (Trees uit Kansas) aankondigde dat ze om 06.30 zou komen ontbijten. Ik wilde zeker met 1 uur voorsprong op haar beginnen zodat ze me niet in kon halen. Overigens bedacht ik ´ñs nachts tijdens het wakker liggen naast snurker Pedro, dat haar man Donald extra deed alsof hij stokdoof was. Volgens mij had hij gewoon alletwee zijn hoorapparaten uitgezet om dat gekwek van zijn Trees niet te hoeven horen.

Terwijl ik de deur uitga (in het donker) loop ik bijna een klein Koreaans vrouwtje omver. Zij lacht mij met een stralende lach toe en vraagt in bijna vloeiend engels of ze met mij mee mag lopen. Nou dat mag van mij want ben nou eens eerlijk wie wil er niet samen met een leuke meid op stap. Later die dag bekent ze mij dat ze aan andere pelgrims in mijn alberge had gevraagd met wie ze mee zou kunnen lopen en die hadden haar mijn naam opgegeven. Is dat boffen of niet?

Samen lopen we over mooie grintpaden zonder al te veel hellingen. Vandaag moeten we de snelweg Pamplona - Santiago liefst 6x (gelukkig ongelijkvloers)kruisen. Totaal 25 km. Al snel zijn we in Punta la Reina, waar nog geen winkel open is (dus geen bananen) en dus maar een energiereep.

Om 08.30 gaat het steil naar boven naar Maneru (sorry, ik krijg net een veel betere stoel aangeboden van de lieve juffrouw hier. Als beloning krijgt zij het adres van mijn blog. Ze is er erg blij mee en zit het nu met een vertaalprogramma erbij te lezen op haar Iphone). In het dorp blijkt geen Alberge. Stik, geen koffie en bocadillo. Dan maar 1 uur verder lopen naar Cirauqui. Li-hyun is het hier mee eens. Ook hier weer steil bergop en in het dorp ook weeralles dicht. Wel potverdikkie, dan maar bij de uitgang van het dorp (net naast de mesthoop) samen met nog meer pelgrims ons eigen ontbijt maar organiseren. Het werd een 3 gangen ontbijt met een bijdrage van iedereen: 1e gang: hardgekookte eieren zonder zout (want dat had niemand bij zich). 2e gang: kokosmacronen en 3e gang: halve muesli riep. Dat alles weggewerkt met vers bronwater. Want de (loop naar de) pomp werkte gelukkig wel.

Heuvel op, heuvel af naar Lorca. Daar waren we om 11.00 uur. Hier dubbele cafeo con leche met bocadillo (EU 3,80) en een fles cola (172 ltr EU 1,20).

Onderweg voortdurend gezellig gepraat met Li-hyun over van alles en nog wat(ik kan het nog steeds niet goed uitspreken en dan lacht ze weer zo breed). Ik leer zo ehoorlijk wat over de Koreaanse cultuur.

Om 11.45 weer door naar Villatuerta. Hier kwamen we weer veel bekenden tegen uit vorige etappes. Ook Ely met de slippers. We lopen heel vaak nog over echte stukken uit de oude camino. Dat is geen feest. Erg ongelijk.

Gehele dag geen zon en lekkere temperatuur (18C) en een beetje wind. Steeds heuvel op, heuvel af over mooie grintpaden. Dit noemen ze hier spaans vlak. Op deze dag had ik voor het eerst het echte caminogevoel van de foto,s eindeloze paden met prachtige indrukwekkende vergezichten en al tussen de eerste wijngaarden (we naderen de rioja streek).

Om 15.30 waren we al in Estella. Iedereen wilde gelijk een Alberge in. Alleen ik wilde naar een van de laatste: dat was nog eens 1 172 km verderop, maar dat ging wel van de route van 30km van morgen af. Alleen Heidi en Li-hyun besloten te volgen en hebben me later verschillende keren bedankt. Want de anderen beginnen morgen dus met die 1 1/2 kim bergop.

We kwamen terecht in een soort weeshuis. 5 bedden op 1 kamer (geen stapelbedden). 10EU. De hospitalera vond ook nog een internetcafe. Dat was ook weer 2km enkele reis lopen, maaar ik heb veel voor de lezers van dit blog over. En daartussendoor heb ik ook nog gewassen.

Overigens heb ik ook afscheid genomen van mijn rode kussensloop. We krijgen elke nacht een schone (tot nu toe). Scheelt weer 230 gram (geschat door beide dames).

Caminofietser Jo uit Pannerden komt ook nog op onze kamer erbij.

Heidi en Li-hyun besluiten om samen voor ons drietjes te koken. Dat ging heel simpel. Iedereen kocht in de supermarkt wat hij lekker vindt (zonder te overleggen met de anderen) en ziedaar weer een prima menu: 1e gang: tonijn/aardappelsalade. 2e gang: stokbrood/ciabattabrood met ham (zonder boter). 3e gang: yoghurt. Het geheel weggespeoeld met een liter (voor 3 personen) San Miguel bier. Kosten EU 3,65 pp.

Na het diner de was binnenhalen (mijn sokken zijn nog niet droog en moeten dus vannachtop militaire wijze onder de slaapzak).

Om 21.30 slapen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!