chrisnaarsantiago.reismee.nl

4e etappe: Cizur Menor - Obanos

Gisteravond eerst nog voordat het licht uitging metSonja en Robert de halve fles wij leeggemaakt. Ik ben helemaal bij met mijn blog. Alleen nog geen foto´s. Ook heb ik mijn tanden nog gepoetst zoals dat moet van mondhygieniste Karin.

Morgen alleen op pad zonder mijn maatjes van de laatste 2 dagen Karin en Max. Dat wordt weer wennen. Morgen naar Obanos: maar 17 km, meer doe ik ook niet om niet te forceren. Er zit een flinke heuvel in aan het begin.

Jullie raden het al: 06.30 op. Eerst afscheid genomen van mijn extra batterij. ER was geen verbinding meer met mijn Iphone en niemand kon het hier repareren. Ook mijn Bever lepel/vork/mes heb ik afgegeven aan Alba, een leuke meid van 13 uit Barcelona, die met haar ouders samen de camino loopt. Zij vond het een pracht ding en mij scheelde het toch weer 7 gram.

Eerst in het dorp 2 bananen gekocht voor EU 0,80 daarna samen elopen met rex en Zorka uit Adelaide en Barbara en Andrew uit Wroclaw (Polen). het ging gelijk bergop en het werd steeds steiler 2,5m uur lang. Na 2 uur bereikten we de top en geen zon. Vlak voor de top nog even een dubbele cafeo con leche met een bacalo voor EU 5,20 in Zariguiegui en daarna (gevaarlijk) steil naar beneden. Ging goed metb meijn stokken.

2e rust in Uterga: een dubbele cafeo con leche met een sinaasappel voor EU 3,50. Ik doe zelfs suiker in de koffie om snel suikers aan te vullen. Ik krijg immers de calorieen die ik verbrand toch niet bijgegeten.

Bij de sinaasappel heb ik voor het eerst mijn zakmes gebruikt. Mijn opinel mes nog steeds niet.

De hele tocht genoten van de vergezichten. Hetb lijkt veel op de Arriege, waar wij ons huisje hebben gehad. Het laatste stuk ging lekker snel. Kwam nog langs een bushalte met een bankstel erin. Ben toch maar doorgelopen.

Aangekomen in Obanas werd ik aangehouden door een paniekerig oud echtpaar. Het bleken duitsers, die de weg kwijt waren. Zij deden de camino per auto en ik was stiekum blij dat ze daarom de mooiste stukken missen.

Bij aankomst was de Albergo nog dicht. Samen met Heidi uit Garmisch Partenkirchen, Sabine uit Heidelberg en Griselde uit Barcelona onder de overkapping bij de kerk tegenover de Albergozitten. Er was een kleine winkel op het kerkplein (a la Harderwijk op de Molenweg in Roermond in de jaren 50 en 60. Franse Gerda hielp me (shit ik krijg die Ialic letters nit weg op dit Spaanse keyboard). 1 nectarine en 1 perzik (beide joekels) en 1,5 liter water voor EU 1,49. Lekkere lunch met lekker al de schoenen uit en met je blote voeten op je rugzak. Na de lunch lopen de dames verder en ik meld me bij de hospitalero. Hij sprak Frans, dus dat was makkelijk. Voor EU 8,- onder de pannen voor de nacht in een mooi oud herenhuis.
Hij vertelde trots dat in de bieb een internetcafe aan de overkant was. Hij ging gelijk voor mij reserveren, maar kwam 2 minuten later teleurgesteld terug omdat de bieb maar tot 12.00 u open was. Dat had ik weer.
Slaapzaal met 30 slaapplaatsen in stapelbedden. Erg laag als je onder ligt: je stoot zo je kop. WEen prachtige vloer van meer dan 100 jaar oud. Ik ben de eerste. Daarna komen Ji-hyun (uitspreken jiguang) een medische celbiologe van 28jr met 5 blaren en Joongsik (vloeiend duits) student van 24, beiden uit Zuid Korea. Daarna Laurie uit Utrecht (na 3 dagen heb ik weer nederlands gesproken) afgestudeerd in gendermanagement in Utrecht. Zoek maar op wat het is want ik ben het alweer vergeten.
Daarna wassen: Mijn vrijwel niuwe sokken kapot6. Komt door de hele steile afdaling. In Logrono over een paar dagen maar nieuwe kopen. Ook lang gepraat met Travis uit Noord Carolina. Heeft de meest zwarte voeten van de camino, want hij loopt op een soort TEVA slippers.
Shit, het begint hier te onweren en te regenen met bakken. Mijn kleren nog niet droog. Morgen weer minstens een kilo extra op mijn nek. Gelukkig is het maar 27km. Waar praat ik over.
Komt een beer van een vent binnen. Loopt hardstikke mank. Blijkt Michael (53) uit Toronto tezijn, die extra veel heeft gelopen en bij het binnenkomen van de albergo zijn tenen heeft verstuikt/verrekt. Zwelt snel op en volgens mij gaat dit nieyt meer goed komen. Hij gaat op zo´n bedje liggen, d.w.z. hij vouwt zich als een soort Houdini in zijn nest. Ik heb hem 2 paracetamol gegeven.
Om 19.30 diner. Met 8 rond de tafel (2x Po, 2x USA, 1x It,, 1x FR, 1x NL en 1x Zuid Korea.
Voor EU 11 pp kregen we: rode wijn uit Navarra Pagos de Obanos (lekker), erwtensoep met daarin dobberend hele erwten enstukken gekookt ei). Die uit NL is veel lekkerder. Daarna noedelsoep soort kleine noedels als erwten (lekker), daarna draadjesvlees met frites, maar anders dan 2 dagen geleden. en Bodina (creme caramel) en koffie.
Ik zat naast Mary Theresa en NIET Marie Therese uit Kansas met haar man Donald, een gepensioneerde professor duits van Kansas University. Hij is zo doof als een stootblok, maar zij kletste voor hem mee. Zij l.lde ons degaten ibn de sokken en wist alles want ze deed veel aan cultuur. Zij woonden aan de rivier de Missouri en toen zij ik dat ik aan de Maas woonde en daar had zij nog nooit van gehoord. Heb maar verteld dat dat ook bij de duitse cultuur hoorde want de Maas is toch grensrivier. Toen noemde zij wel 7 EU landen op en toen ik met de USAtaten boven de 20 was gekomen viel ze stil (eindelijk).
Daarna wist ze nog te vertellen dat de Italianen wodka in de Tiramisu doen en toen hebben Andrella uit Verona haar toch even stevig aangepakt. Toen werd ze stil en giing ze mijn wifi regelen. Van mij krijgt ze ee 5 en ik hoop niet dat ik haar nog tegen kom.
Na het diner in 30 minuten 5 foto´s op de site geknutseld in het cafe.
Stukken schrijven via mijn Iphone duurt echt te lang en met mijn dikke vingers lijkt het wel chinees af en toe.
Om 21.30 slapen. Ik slaap nog steeds alleen maar in mijn lakenzak.

Reacties

Reacties

Berend

Je maakt wel wat mee op zo'n reis. Doet je iPhone het inmiddels alweer?
Ik neem aan dat jij geen blaren hebt gelopen. Ondanks dat je de gaten in de sokken loopt, hoor ik je er niet over.
Veel succes en welterusten met 30 man.

Gijs

Hilarisch Pap!
Zo te horen verveel je je nooit ;)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!